sobota

Vídeň - Město kávy

Je tomu už měsíc, co jsem se vrátil z Vídně, kde jsem měl možnost být v samém centru dění WBC. Jak jsem již psal v předchozím příspěvku, do rakouské metropole jsme vyrazili jako dobrovolníci s chutí poznat, jak se věci mají na tak velké události jako je World of Coffee! Pokud by Vás zajímalo, jak vypadala celá akce z pohledu návštěvníka, doporučil bych ke čtení Mariánův článek.
Ale zpátky k věci. První den, hned co jsme dostali přesné instrukce, visačky a razící červená trička s nápisem SCAE Team, jsme se rozběhli na svá stanoviště. Hanka a já jsme měli pomáhat při soutěži WBC na hlavní stage. Konkrétně já jsem byl "Runner" a Háňa byla přidělena do týmu "Station maintenance". Vysvětlím. "Runner" měl za úkol odnášení nádobí, porotou ohodnocených nápojů na předem určené místo, což bylo super, protože jsem měl tu čest vidět nejlepší z nejlepších přímo v akci! "Station maintenance team" měl za úkol po každém soutěžícím dokonale vyčistit kávovar a plochu kolem něj. Tuto funkci jsem také jeden den vykonával. Nebylo to vůbec špatné. Aspoň jsem se naučil rychle a dobře vyčistit kávovar... Jindřich obsadil místo u Espresso baru, kde v podstatě jenom myl nádobí... Ale jak sám říkal, i toto byla pro něj dobrá zkušenost, protože měl možnost vidět spoustu dobrých baristů a ochutnat mnoho vzorků kávy. My jsme naopak museli espressa, cappuccina a signature drinky od soutěžících chutnat tajně. Pravidla WBC zakazují jakoukoli manipulaci s nápoji i po soutěži. Na což jsme byli po prvním doušku důrazně upozorněni. Pro mě nejpřínosnější funkcí, jakou jsem dostal, byla asistence na Brewers cupu. Měl jsem za úkol měřit čas soutěžícím při přípravě kávy. Bylo vzrušující pozorovat světovou špičku jak pracuje, jaké používá technologie a jak přistupuje k samotné přípravě kávy. Tolik novinek, které je třeba ještě vyzkoušet! Přiznám se, že Brewers Cup mě zaujal více než Barista Championchip. Filtrovaná káva není ještě tak svázaná pravidly jako hlavní soutěž a přišlo mi, že hlavní klání baristů je hodně o exhibicionismu a samotné prezentaci (což určitě k tomu patří, ale není to úplně můj šálek kávy). Také atmosféra u BC byla více uvolněná a já jsem byl potěšen, když si se mnou jen tak během soutěže povídala absolutní špička ve své kategorii.
Jako dobrovolníci jsme byli odměněni 10E poukazem do shopu SCAE za každou směnu a poslední den jsme každý dostali jako bonus Aeropress. Největší radost z něho měla Háňa, která si ho už dlouho přála. Já jsem také zajásal a hned jak jsem přijel domů jsem ho musel vyzkoušet! Za "vydělaných" 40E jsem pořídil tričko, stylový zápisníček a KeepCup - plastový, v dnešní době velmi populární, hrneček na kávu. Ovšem největší radost jsem měl z porcelánového hrnečku World Brewers Cup, který jsem dostal jako pozornost od leaderky volunteeru na Brewers Cupu. Používám ho denně. Je prostě nádherný.
Veletrh World of Coffee je kapitolou samou o sobě. Spousta zajímavých káv, špičkových technologií a jiných novinek ze světa kávy. Zajímavý byl i doprovodný program. Přednášky a diskuse na Tamper Tantrum stage (které mimochodem musím ještě nastudovat...) nebo cuppingy káv od pražíren ze severu - tzv. Nordic Approach.
Pokud bych měl shrnout celou událost ve dvou slovech...Naprostá paráda. Byl to úžasný týden provoněný kávou (bohužel kvůli rýmě, jsem začal pořádně vnímat vůně kolem sebe až třetí den). Potkali jsme spoustu zajímavých lidí, viděli mnoho nových věcí a novátorských přístupů a v neposlední řadě jsme měli příležitost ochutnat tolik špičkových káv! Mezi jinými i na Brewers Baru, kde se střídala nejlepší zrna připravená různými technologiemi. Prostě jsme se rozmlsali a návrat byl opravdu těžký. Přiznám se, že dodnes jsem si ještě všechny dojmy nesrovnal v hlavě. Jenom škoda, že příště to bude až v Austrálii, jinak bych neváhal a jel opět jako volunteer.
Na závěr bych jenom dodal, že jsme si parádně užili nejenom WoC, ale celý náš pobyt ve Vídni. Díky tomu, že jsme měli úžasného hostitele jsme měli možnost poznat město z úplně jiného pohledu než jak ho vidí obyčejný turista...

1 komentář:

  1. Wow, to musel být skvělý zážitek. Brewers cup se mi líbí také víc než klasická disciplína, jsem rád že se s alternativou už "počítá".

    OdpovědětVymazat